Hak Pesakit ketika berada didalam penjagaan hospital.
Selasa 15hb.April.2014 7.12am
Assalamualaikum pembaca blogku, semoga anda berada didalam keadaan yang sihat , wal 'afiah, kaya raya dan terutama sekali, berimaan. Tujuan saya disini bukan sekadar semata2 nak cari pasal atau pun suka2 nak gembur gembarkan keburukkan hospital , pegawai 2 perubatan, ubat2 barat dan perkara2 yang mungkin berkaitan . Malah tak sebanyak sedikit, tak patut lah jika saya tak ucapkan jutaan terima kasih kepada mereka kerana telah menjaga Allahyarhamah Mak sepanjang 6 bulan sebelum beliau pulang ke Rahmatullah di rumahsakit Kluang, mereka juga yang telah membaiki-pulih patah-tulang tangan ,retak tulang kaki, kecederaan kemalangan dan koyak-kulit kepala ke-lima2 anak2 lelaki saya di rumah sakit Kajang dan di rumah sakit PPUM. Mereka juga yang memastikan kelahiran anak2 dan cucu2 saya berjalan dengan selamat di rumahsakit swasta Desa Minang, rumahsakit Tun Aminah Johor Bahru, hatta rumahsakit Sultan Abdul Aziz Riyadh, dan rumahsakit Singleton di Swansea, U.K. Pendek kata, memang tak boleh dinafikan perlunya kita pada jasa khidmat mereka ,malah kekadang tu ketahap amat urgent, walaupun sekali dua. Syukur Alhamdulillah dengan adanya mereka.
Namun perlu juga saya imbas kembali kepada kejadian2 -silap yang saya anggap payah nak dipadam dari memori , insiden2 tak enak, tambahan pula insiden yang tak mungkin di reverse( bak kata ' nasi sudah menjadi bubur') yang pernah berlaku pada kami . Harapan saya ialah agar kita semua ambil ikhtibar dari mana2 perkongsian saya, dan seterusnya perbetulkan mentaliti dan sikap kita terhadap hospital ( dan kakitanganya) maupun mana2 organisasi yang kita kerap anggap sebagai mempunyai authority seperti sekolah, pejabat2 kerajaan dll.
Perasan saya, secara amnya masyarakat kita di negara ni , terlalu bersikap obliging tika berurusan dengan pihak2 yang bergelar authority.....pihak berkuasa maklumlah. Hatta apa sedikit hak yang kita ada keatas diri sendiri, keatas anak-cucu dan kedua orang tua pun kita sanggup kurbankan tak kira masa dan tempat , bila berdepan dengan mereka. Ketahuilah bahawa badan kita diamanahkan kepada kita , begitu juga badan anak kita dan badan kedua2 orangtua kita........jadi beranikan buka mulut sekali sekala di kala yang perlu . Kalau terasa tak tau apa kah yang sedang dilakukan kepada kita/ anak/ orang tua kita ,ringankan mulut & rajin bertanya. Tanya dan tanya dan tanya selagi tak puas hati, tak kiralah nampak bodoh sangat ke nampak cerewet ke....semua bisikan dalam tu, buang ke tepi....sebab itu hak kita. Adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menjawab segala soalan atau apa2 rasa sangsi dan tak keruan di pihak kita. Dan jika ada yang kita tak setuju , jangan takut nak suarakan...diorang tetap kene patuhi permintaan kita walaupun kadang2 nampak tak munasabah. At the end of the day, keputusan muktamad ialah hak kita.
Andaikata kita rasa layanan yang diberi tu tak kene caranya, haruslah kita nyatakan ....dengan berhemah. Mereka adalah insan2 biasa seperti kita, tidak alpa dari kesalahan. Oleh tu, janganlah kita sampai terima bulat2 apa sahaja tindak tanduk atau keputusan yang mereka dah tetapkan. Bertanya, selidik, kaji, baca , pikir habis2 ....berinteraksi , persoal lakuan mereka . Ini bukan tandanya kita kurang adab atau pun besar kepala . Malah ia disebabkan kasih & sayang dan rasa tanggungjawab kita kepada diri sendiri dan tanggungan kita yang saya sebut tadi.
Dibawah ni ialah satu link berkenaan dengan CDC (Centres for Disease Control & Prevention) . Organisasi yang bermisi untuk penjagaan & pengawalan masaalah penyakit2 yang berpunca dari kekurangan yang mungkin terdapat di hospital2,
Assalamualaikum pembaca blogku, semoga anda berada didalam keadaan yang sihat , wal 'afiah, kaya raya dan terutama sekali, berimaan. Tujuan saya disini bukan sekadar semata2 nak cari pasal atau pun suka2 nak gembur gembarkan keburukkan hospital , pegawai 2 perubatan, ubat2 barat dan perkara2 yang mungkin berkaitan . Malah tak sebanyak sedikit, tak patut lah jika saya tak ucapkan jutaan terima kasih kepada mereka kerana telah menjaga Allahyarhamah Mak sepanjang 6 bulan sebelum beliau pulang ke Rahmatullah di rumahsakit Kluang, mereka juga yang telah membaiki-pulih patah-tulang tangan ,retak tulang kaki, kecederaan kemalangan dan koyak-kulit kepala ke-lima2 anak2 lelaki saya di rumah sakit Kajang dan di rumah sakit PPUM. Mereka juga yang memastikan kelahiran anak2 dan cucu2 saya berjalan dengan selamat di rumahsakit swasta Desa Minang, rumahsakit Tun Aminah Johor Bahru, hatta rumahsakit Sultan Abdul Aziz Riyadh, dan rumahsakit Singleton di Swansea, U.K. Pendek kata, memang tak boleh dinafikan perlunya kita pada jasa khidmat mereka ,malah kekadang tu ketahap amat urgent, walaupun sekali dua. Syukur Alhamdulillah dengan adanya mereka.
Namun perlu juga saya imbas kembali kepada kejadian2 -silap yang saya anggap payah nak dipadam dari memori , insiden2 tak enak, tambahan pula insiden yang tak mungkin di reverse( bak kata ' nasi sudah menjadi bubur') yang pernah berlaku pada kami . Harapan saya ialah agar kita semua ambil ikhtibar dari mana2 perkongsian saya, dan seterusnya perbetulkan mentaliti dan sikap kita terhadap hospital ( dan kakitanganya) maupun mana2 organisasi yang kita kerap anggap sebagai mempunyai authority seperti sekolah, pejabat2 kerajaan dll.
Perasan saya, secara amnya masyarakat kita di negara ni , terlalu bersikap obliging tika berurusan dengan pihak2 yang bergelar authority.....pihak berkuasa maklumlah. Hatta apa sedikit hak yang kita ada keatas diri sendiri, keatas anak-cucu dan kedua orang tua pun kita sanggup kurbankan tak kira masa dan tempat , bila berdepan dengan mereka. Ketahuilah bahawa badan kita diamanahkan kepada kita , begitu juga badan anak kita dan badan kedua2 orangtua kita........jadi beranikan buka mulut sekali sekala di kala yang perlu . Kalau terasa tak tau apa kah yang sedang dilakukan kepada kita/ anak/ orang tua kita ,ringankan mulut & rajin bertanya. Tanya dan tanya dan tanya selagi tak puas hati, tak kiralah nampak bodoh sangat ke nampak cerewet ke....semua bisikan dalam tu, buang ke tepi....sebab itu hak kita. Adalah menjadi tanggungjawab mereka untuk menjawab segala soalan atau apa2 rasa sangsi dan tak keruan di pihak kita. Dan jika ada yang kita tak setuju , jangan takut nak suarakan...diorang tetap kene patuhi permintaan kita walaupun kadang2 nampak tak munasabah. At the end of the day, keputusan muktamad ialah hak kita.
Andaikata kita rasa layanan yang diberi tu tak kene caranya, haruslah kita nyatakan ....dengan berhemah. Mereka adalah insan2 biasa seperti kita, tidak alpa dari kesalahan. Oleh tu, janganlah kita sampai terima bulat2 apa sahaja tindak tanduk atau keputusan yang mereka dah tetapkan. Bertanya, selidik, kaji, baca , pikir habis2 ....berinteraksi , persoal lakuan mereka . Ini bukan tandanya kita kurang adab atau pun besar kepala . Malah ia disebabkan kasih & sayang dan rasa tanggungjawab kita kepada diri sendiri dan tanggungan kita yang saya sebut tadi.
Dibawah ni ialah satu link berkenaan dengan CDC (Centres for Disease Control & Prevention) . Organisasi yang bermisi untuk penjagaan & pengawalan masaalah penyakit2 yang berpunca dari kekurangan yang mungkin terdapat di hospital2,
Ulasan
Catat Ulasan