Tips Berkomunikasi-kualiti dalam Shuanghor

1hb. Ogos 2015
16 Syawwal 1436 H


Bismillah .


MLM sebenarnya tak susah mana pun . Macam biasa manusia sangat gemar buat spekulasi dan andaian , percayalah kebanyakkanya andaian yang kita buat tu mengenai apa2 sekalipun adalah tak tepat dan merugikan diri sendiri akhirnya . Kalau nak katakan susah sangat kenapa pulak ramai yang capai impian mereka dalam jangka masa yang pendek .  Seperti saya sebut di entri lepas mula2 tu memang terkial2 nak tukar clutch , sambil nak main minyak bagai......... tak lama kemudian okay je insyaAllah  . Anyway antara alasan2 yang orang suka bagi or memang betul mereka rasa agak mencabar nak kuasai ialah skill berkomunikasi . Tak dapat dinafikan , komunikasi yang berkualiti ialah senjata wajib dalam MLM . Akan tetapi 'berkomunikasi berkualiti ' tak bersamaan dengan  ' berceloteh' dan ' berceloteh' pula tak semestinya bersamaan dengan ' berkomunikasi yang berkualiti ' .  So jangan sangka orang banyak cakap dan peramah tu semestinya akan menjadi-jadi bisnesnya sementara yang pendiam tu harus gagal . Namun berkebolehan beramah-mesra is a bonus untuk sukses didalam Shuanghor  . Kata-kunci disini ialah kita harus asah skill berkomunikasi yang berkualiti iaitu yang berkesan dalam menyampaikan mesej kita , hatta tercapai matlamat sebenar . So untuk anda yang rasa tak banyak cakap , jangan takut . Adalah lebih baik bercakap bila perlu jerr .

Tim Sales , seorang pakar dalam MLM training kongsikan tips-tipsn['[ untuk berkomunikasi mantap didalam MLM :


1. Tumpukan Perhatian kepada prospek
Jangan leka dengan bende2 lain semasa berinteraksi dengan prospek ( atau dengan sesiapa sekali pun ) . ' Multi-tasking' is a bad habit dan kerap merugikan Temptation nak jawab emel  facebook , whatsapp guna tangan kanan sementara tangan kiri pegang fon sambil melayan-bual adalah perkara biasa . Dalam dunia sekarang everything is ffwd , so kalau boleh semua2 sekali nak buat dalam satu masa . Hentikan this habit. Buat satu perkara dulu . Fokus . Dengar baik2 , pandang wajah prospek , feel rintihanya , diam seketika semasa prospek bercerita , bagi dia peluang maksima dan tahan diri dari menyampuk atau main fon ( no excuses ). The next time berdepan dengan prospek , paling senang matikan fon . No alasan . Matikan TV , jangan belek2 majalah atau bahan bacaan , clearkan otak seketika khas untuk beliau . Ni tak ........... sementara orang tu luahcerita pasal kudis dia lambat nak baik kita duk pikir nak masak apa balik nanti .......
The same rules apply jika kita sekadar berkomunikasi dengan prospek via fon sekalipun . Pernah kan kita berbual-fon  sementara tu orang dihujung talian tu sedang cari2 baranglah , menyapu lantailah , tengah bermain game dan macam lagi . Annoying kann ? Tau takpe . So just drop everything off dan dengarkan apa yang nak di adu kepada kita .

2. Senyum dan ikhlaskan niat Apa yang kita rasa didalam hati naluri akan terpancar ke wajah kita . Percaya tak similarly apa yang nampak di wajah kita akan influence juga keadaan rasa didalam hati .  Sangat penting bila kita nak jumpa prospek kita sendiri harus be happy , ceria dan tulus . Jika mood jadi tak baik betul2 pada saat nak bertemu prospek berkenaan , cepat2 switch it . Ambil dua tiga saat untuk lakukan berikut : tutup mata , tarik nafas dalam 2 , senyum lebar dan katakan pada diri sendiri , " Today is going to be the best day of my life ! " . Kalau perlu , ulanglah a few times .  Orang membeli barang kita selalunya disebabkan rasa hati diorang bila berada disamping kita . Maka bila berdiri didepan waktu buat OPP mahupun duduk one-to-one please ingat always share your story dari hati and smile .
Percaya tak bila kita senyum semasa perbualan talipon sekalipun , orang di hujung talian pun dapat rasa senyuman kita dan rasa selesa dan yakin dengan kehadhiran kita .
Ps : Practise every morning depan cermin .


3. BIJAK ' MAIN MINYAK '

Kami warga2 Shuanghorean one thing are very passionate in what we are doing Dalam melaksanakan misi untuk membantu bagi harapan kepada yang mencari rawatan alternatif dan juga bantu orang nak jana pendapatan jua . Kalau serious nak berhasil , there is no such thing as ' half-baked ' recommendations . Maka seharusnya every advice is tegas dan akan nampak pushy pada setengah2 orang especially yang baru nak kenal kita . This volatile energy  kerap di silap-anggap sebagai mendesak . Walhal , the extra urge is compulsory to enable keberkesananya sesuatu programme , terutama sekali in desperate cases tak kira in health or financial issues . Disini haruslah bijak nak balancekan ; jangan shortchange sehingga tak terasa keberhasilan dan dalam niat murni nak menolong , pandai2 lah adjust masing2 punya modus operandi mengikut citarasa pelanggan . Kalau sampai client dah tegur , tarik lah berek perlahan ....dan lepaskan semula perlahan2, tekan minyak semula .

4.RILEKS KETIKA BERKOMUNIKASI
Cuba berurusan dengan minda terbuka , tenang dan tak menggelabar, kelamkabut atau tension. Cakap dengan teratur dan cakap yang benar , jika ada soalan2 dari prospek mengenai produk yang kita tak tau, jangan nak cuba2 jawab . Senang cerita , ngaku jerr tak tahu dan katakan yang kita akan dapatkan jawapan dari upline secepat mungkin . Lakukan seperti yang dijanji . Jangun berlakun ataupun baca skrip , buat biasa jer supaya prospek tu pun rasa selesa dan menaruh kepercayaan kepada kita .

5. KETAHUI SUBJEK ANDA
Rajinlah menimba ilmu - banyakkan membaca , hadiri majlis2 ilmu dan seterusnya . Bila nak jumpa orang , keyakinan mereka lebih kuat bila diri kita sebagai pengedar nampak berilmu dan banyak tahu menahu tentang produk sendiri . Disebaliknya harus berjaga2 sini .Sungguhpun ilmu dah hebat , ni tak bermakna kita pakai cerita segala detail yang dah ada di dada . Cara berkongsi , ayat dan perkataan digunakan adalahah bergantung kepada siapa prospek tadi . Bertutur dengan bahasa yang senangpaham .




~~
Tanamkan niat untuk jadikan hidup siprospek lebih bermakna~~ .

Ulasan

Catatan Popular