TIPS MLM : MACAMANA NAK LAKUKAN PROSPECTING DENGAN BERKESAN
Sabtu 3 Zulhijjah 1436 H . 5/9/15 11.05 .
NAK tak tingkatkan power menjual sehingga sales meletup2 ?
Kuncinya - tambahkan power daya-memujuk ! Tapi macamana caranya nak
tambah power kepada daya-memujuk ? Bagaimana nak jadikan prospecting
lebih berkesan agar lebih ramai yang NAK membeli dan lebih ramai yang NAK
join team anda ? Jom kita lihat sepuluh tips untuk letupkan power memujuk
pelanggan .
( disedut dari bab 17 : ' The Art of Persuasion' dari buku ' The Ultimate Guide to Network Marketing' - Dr. Joe Rubino )
1. Jadilah seorang yang positif
Usahawan2 yang berjaya terdiri daripada insan2 yang sentiasa berfikiran positif
mereka bersikap positif tentang diri sendiri , positif tentang syarikat yang
mereka wakili , positif tentang produk / khidmat yang mereka jual , positif
tentang prospek yang sedang mereka hadapi , positif tentang negara yang
mereka duduki malah positif mengenai semua perkara . Ha ha . Semangat
tinggi adalah sesuatu yang paling senang menjangkit . Bila anda rasa teruja
tentang hidup anda dan juga teruja dengan bisnes anda , anda lebih senang
nak pujuk-yakin prospek kerana mereka pun akan turut teruja .
2. Prospecting
' Networkers ' yang berjaya dan berpengalaman bijak dalam mengalirkan
power pujukkan mereka khusus kepada prospek2 yang punyai sumber fizikal
mahupun mental untuk berjaya dalam bisnes ini
Sambil berkongsi dan menawar peluang kepada semua manusia tanpa apa2
pra-anggap tentang keserasian mereka dalam indastri ini mereka juga akan
mengenal-pasti sesiapa yang menampilkan ciri-ciri kepimpinan . Kriteria
seorang pemimpin termasuklah senang dilatih dan kecenderungan kearah
melakukan perkara2 yang berhasil dalam pencapaian dibidang2 lain dalam
kehidupan dan bisnesnya sebelum ni .
Dalam artikata lain seorang kaki-pujuk yang power lakukan tugasnya seperti
yang telah dirancang , bukan kebetulan . Mereka target-tuju usaha daya
kepada orang2 yang berkemahuan dan mempunyai sumber2 yang berkaitan ,
bersemangat sanggup buat keputusan sendiri untuk maju terus hatta
berpotensi menarik pemimpin2 lain.
3 . Bersedia
Perbezaan seorang yang biasa2 dan seorang yang luar biasa didalam
prospecting ialah persediaan yang dibuat sebelum keluar bertemu prospek .
Ingat ! Orang2 tak de banyak masa nak layan presentation yang tak effisyen ,
tak lancar , yang teragak2 , gagap dan tak lengkap dan tak meyakinkan .
Selalunya bila persediaan tak dibuat betul2 semua pihak tercengang2 kekeliruan
akibat penerangan tak mantap . Networkers yang profesional pastikan kerja-
rumah dah di lakukan sebelum berhadapan dengan prospek . Mereka sedar
yang presentation hebat berhasil dari persediaan yang lengkap - mereka
research maklumat lanjut dulu berkenaan dengan info2 yang perlu dan juga
serba sedikit mengenai latar belakang prospek . Justeru tu mereka buat
perancangan - apa yang nak dikongsikan , apa bahan bacaan yang boleh diedar
apa sampel yang boleh di bagi dll . Lepas tu mereka praktis , praktis ,
praktis . Pencapaian dipastikan tip-top .
NAK tak tingkatkan power menjual sehingga sales meletup2 ?
Kuncinya - tambahkan power daya-memujuk ! Tapi macamana caranya nak
tambah power kepada daya-memujuk ? Bagaimana nak jadikan prospecting
lebih berkesan agar lebih ramai yang NAK membeli dan lebih ramai yang NAK
join team anda ? Jom kita lihat sepuluh tips untuk letupkan power memujuk
pelanggan .
( disedut dari bab 17 : ' The Art of Persuasion' dari buku ' The Ultimate Guide to Network Marketing' - Dr. Joe Rubino )
1. Jadilah seorang yang positif
Usahawan2 yang berjaya terdiri daripada insan2 yang sentiasa berfikiran positif
mereka bersikap positif tentang diri sendiri , positif tentang syarikat yang
mereka wakili , positif tentang produk / khidmat yang mereka jual , positif
tentang prospek yang sedang mereka hadapi , positif tentang negara yang
mereka duduki malah positif mengenai semua perkara . Ha ha . Semangat
tinggi adalah sesuatu yang paling senang menjangkit . Bila anda rasa teruja
tentang hidup anda dan juga teruja dengan bisnes anda , anda lebih senang
nak pujuk-yakin prospek kerana mereka pun akan turut teruja .
2. Prospecting
' Networkers ' yang berjaya dan berpengalaman bijak dalam mengalirkan
power pujukkan mereka khusus kepada prospek2 yang punyai sumber fizikal
mahupun mental untuk berjaya dalam bisnes ini
Sambil berkongsi dan menawar peluang kepada semua manusia tanpa apa2
pra-anggap tentang keserasian mereka dalam indastri ini mereka juga akan
mengenal-pasti sesiapa yang menampilkan ciri-ciri kepimpinan . Kriteria
seorang pemimpin termasuklah senang dilatih dan kecenderungan kearah
melakukan perkara2 yang berhasil dalam pencapaian dibidang2 lain dalam
kehidupan dan bisnesnya sebelum ni .
Dalam artikata lain seorang kaki-pujuk yang power lakukan tugasnya seperti
yang telah dirancang , bukan kebetulan . Mereka target-tuju usaha daya
kepada orang2 yang berkemahuan dan mempunyai sumber2 yang berkaitan ,
bersemangat sanggup buat keputusan sendiri untuk maju terus hatta
berpotensi menarik pemimpin2 lain.
3 . Bersedia
Perbezaan seorang yang biasa2 dan seorang yang luar biasa didalam
prospecting ialah persediaan yang dibuat sebelum keluar bertemu prospek .
Ingat ! Orang2 tak de banyak masa nak layan presentation yang tak effisyen ,
tak lancar , yang teragak2 , gagap dan tak lengkap dan tak meyakinkan .
Selalunya bila persediaan tak dibuat betul2 semua pihak tercengang2 kekeliruan
akibat penerangan tak mantap . Networkers yang profesional pastikan kerja-
rumah dah di lakukan sebelum berhadapan dengan prospek . Mereka sedar
yang presentation hebat berhasil dari persediaan yang lengkap - mereka
research maklumat lanjut dulu berkenaan dengan info2 yang perlu dan juga
serba sedikit mengenai latar belakang prospek . Justeru tu mereka buat
perancangan - apa yang nak dikongsikan , apa bahan bacaan yang boleh diedar
apa sampel yang boleh di bagi dll . Lepas tu mereka praktis , praktis ,
praktis . Pencapaian dipastikan tip-top .
4 . Pelaksanaan
Networkers yang mentah dalam indastri ni mudah terkesema oleh feedback2
yang tak seperti diharap2kan - jika orang tak membeli produk yang dijual tadi
ataupun tak teruja nak join . ' Kenapa pulak mereka tak nak cuba ? ' .
' Mengapa mereka tak nampak peluang ni ? ' dan macam2 lagi . Marah pun ada
kecewa pun ada .' Bodoh betul lah orang ni '. Sebenarnya bukan mereka bodoh
Jika berlaku seperti diatas pasti ada sebabnya . Samada pengedar yang masih
baru tadi tak pandai nak cipta keperluan untuk produk / peluang bisnes
tersebut ataupun memang takde kesesuaian .
PS : Orang2 selalunya tak tau kelebihan yang didapati dengan mengguna
produk anda ataupun peluang hebat bisnes anda . Tanggungjawab pengedar
ialah kongsi-sama perihal tersebut dengan jelas . Presentation seharusnya
lengkap , menarik dipandang dan enak didengar . Tambahan lagi fakta2nya
mesti betul dan bernilai . Untuk mencapai kejayaan gemilang didalam bisnes
networking kita kene yakinkan prospek2 dengan mencipta peningkatan nilai
hidup mereka andaikata mereka guna produk atau khidmat kita .
5 . Prihatin
MLM-networkers yang power sangat peka kepada apa2 yang sedang berlaku
ketika sesi-bual bersama prospeknya . Minda mereka tidak serabut dengan
masaalah peribadi , jadual travel ataupun appointment yang berikutan . Mereka
sedar yang tertubuhnya network beliau berasaskan dari memfokus kepada apa
yang ada didepan mata . Tumpuan perhatian ditujukan khas untuk setiap
prospek semasa , dimana mereka sentiasa mencari tenaga penggerak didalam
kehidupan mereka . Lantas bila dah terjumpa tenaga tersebut ia akan di guna
untuk menguatkan lagi proses memujuk prospek tadi sehingga timbul keinginan
menjadi rakan niaga kearah meraih pendapatan pasif .
6. F . O . I
MLMers yang baru selalunya banyak cakap . Mereka ingatkan cara yang
berkesan untuk meyakinkan kebagusan produk / bisnes mereka ialah
dengan menyumbat sebanyak info yang mungkin . Mereka membebel tak tentu
arah . tanpa menyedari apa yang penting untuk prospek atau apa peluang
untuk mengubah hidup yang ditawarkan oleh syarikat.
Sebaliknya pengedar yang dah pakar akan soal dan soal untuk mengenalpasti
keperluan prospek2 . Seterusnya hasil soal-jawab diguna untuk membimbing
dan membantu prospek2 peroleh produk mengikut keperluan ataupun jadi
sebahagian dari team ' passive income ' , jika berminat .
7. MemperibadikanFokuskan aktiviti prospecting kepada apa yang diperlukan oleh pelanggan , dan
bukan kepada keperluan si pengedar . Seseorang yang mencari peluang bisnes
nak tahu hanya satu : " Apa yang aku akan dapat disini ?" . Presentation akan
jadi hebat jika setiap aspeknya di peribadikan khas untuk prospek2 tertentu -
keperluan dan kemahuan dia semata - mata.
8 . Ambil Hati
MLM-Networkers yang dah mahir dalam bisnes mereka selalunya close sales
ataupun daftarkan keahlian dengan taktik ' ambil hati ' prospek2 . Bila dah
teruja , lantas membeli mereka jadi pelanggan . Jika mereka teruja dengan
idea yang mereka boleh ubah kehidupan dengan peluang pendapatan pula maka
mereka akan jadi rakan-kongsi dalam bisnes pula . Para pakar tahu yang
prospek tidak boleh dipaksa membeli . Caranya ialah dengan mengambil hati
mereka dan cipta keinginan untuk membeli . Para pakar juga ketahui yang
mereka tak dapat nak paksa prospek2 bina bisnes network . Memang tak
heran jika mereka berjaya yakinkan prospek membeli ataupun jadi ahli , namun
jika mereka serius nak capai kejayaan cemerlang sudah wajibnya mereka
dengan usaha kesungguhan sendiri mengorak langkah2 konsisten dan tindakan
yang terus menerus istiqomah sehingga tercapai kejayaan cemerlang .
9. Testimoni
Seorang yang mahir dalam MLM - networking akan sentiasa mengukohkan
apa2 kenyataan yang mereka buat , dengan fakta2, cerita2 dan testimoni yang
boleh menjelaskan lagi presentation . Salah satu cara terbaik ialah dengan
mendapatkan testimoni2 dan juga pegesahan resmi pihak ketiga . Fakta bila
digabung dengan testimoni merupakan strategi meyakinkan yang amat power .
10 . Gigih
Hubungi prospek2 yang berpotensi sebanyak kali yang boleh sehingga mereka
setuju untuk beli / join . 80 peratus sales berlaku ketika panggilan yang kelima
dan keatas . Ia memerlukan paling kurang tiga kali tindakan susulan sebelum
seorang leader akan join . Walaubagaimanapun mengikut statistik ,
• 50 peratus dari network marketers contact prospect satu kali sahaja
• 18 peratus contact prospect dua kali
• 7 peratus - tiga kali
• 5 peratus - empat kali
• 20 peratus - lima kali atau lebih
PS : 20 peratus yang akhir tu yang berjaya rekrut leaders dan rakan-kongsi
seterusnya menjana pendapatan pasif . Apa yang perlu dilakukan ialah terapkan
10 tips diatas semasa prospecting .
Networkers yang mentah dalam indastri ni mudah terkesema oleh feedback2
yang tak seperti diharap2kan - jika orang tak membeli produk yang dijual tadi
ataupun tak teruja nak join . ' Kenapa pulak mereka tak nak cuba ? ' .
' Mengapa mereka tak nampak peluang ni ? ' dan macam2 lagi . Marah pun ada
kecewa pun ada .' Bodoh betul lah orang ni '. Sebenarnya bukan mereka bodoh
Jika berlaku seperti diatas pasti ada sebabnya . Samada pengedar yang masih
baru tadi tak pandai nak cipta keperluan untuk produk / peluang bisnes
tersebut ataupun memang takde kesesuaian .
PS : Orang2 selalunya tak tau kelebihan yang didapati dengan mengguna
produk anda ataupun peluang hebat bisnes anda . Tanggungjawab pengedar
ialah kongsi-sama perihal tersebut dengan jelas . Presentation seharusnya
lengkap , menarik dipandang dan enak didengar . Tambahan lagi fakta2nya
mesti betul dan bernilai . Untuk mencapai kejayaan gemilang didalam bisnes
networking kita kene yakinkan prospek2 dengan mencipta peningkatan nilai
hidup mereka andaikata mereka guna produk atau khidmat kita .
5 . Prihatin
MLM-networkers yang power sangat peka kepada apa2 yang sedang berlaku
ketika sesi-bual bersama prospeknya . Minda mereka tidak serabut dengan
masaalah peribadi , jadual travel ataupun appointment yang berikutan . Mereka
sedar yang tertubuhnya network beliau berasaskan dari memfokus kepada apa
yang ada didepan mata . Tumpuan perhatian ditujukan khas untuk setiap
prospek semasa , dimana mereka sentiasa mencari tenaga penggerak didalam
kehidupan mereka . Lantas bila dah terjumpa tenaga tersebut ia akan di guna
untuk menguatkan lagi proses memujuk prospek tadi sehingga timbul keinginan
menjadi rakan niaga kearah meraih pendapatan pasif .
6. F . O . I
MLMers yang baru selalunya banyak cakap . Mereka ingatkan cara yang
berkesan untuk meyakinkan kebagusan produk / bisnes mereka ialah
dengan menyumbat sebanyak info yang mungkin . Mereka membebel tak tentu
arah . tanpa menyedari apa yang penting untuk prospek atau apa peluang
untuk mengubah hidup yang ditawarkan oleh syarikat.
Sebaliknya pengedar yang dah pakar akan soal dan soal untuk mengenalpasti
keperluan prospek2 . Seterusnya hasil soal-jawab diguna untuk membimbing
dan membantu prospek2 peroleh produk mengikut keperluan ataupun jadi
sebahagian dari team ' passive income ' , jika berminat .
7. MemperibadikanFokuskan aktiviti prospecting kepada apa yang diperlukan oleh pelanggan , dan
bukan kepada keperluan si pengedar . Seseorang yang mencari peluang bisnes
nak tahu hanya satu : " Apa yang aku akan dapat disini ?" . Presentation akan
jadi hebat jika setiap aspeknya di peribadikan khas untuk prospek2 tertentu -
keperluan dan kemahuan dia semata - mata.
8 . Ambil Hati
MLM-Networkers yang dah mahir dalam bisnes mereka selalunya close sales
ataupun daftarkan keahlian dengan taktik ' ambil hati ' prospek2 . Bila dah
teruja , lantas membeli mereka jadi pelanggan . Jika mereka teruja dengan
idea yang mereka boleh ubah kehidupan dengan peluang pendapatan pula maka
mereka akan jadi rakan-kongsi dalam bisnes pula . Para pakar tahu yang
prospek tidak boleh dipaksa membeli . Caranya ialah dengan mengambil hati
mereka dan cipta keinginan untuk membeli . Para pakar juga ketahui yang
mereka tak dapat nak paksa prospek2 bina bisnes network . Memang tak
heran jika mereka berjaya yakinkan prospek membeli ataupun jadi ahli , namun
jika mereka serius nak capai kejayaan cemerlang sudah wajibnya mereka
dengan usaha kesungguhan sendiri mengorak langkah2 konsisten dan tindakan
yang terus menerus istiqomah sehingga tercapai kejayaan cemerlang .
9. Testimoni
Seorang yang mahir dalam MLM - networking akan sentiasa mengukohkan
apa2 kenyataan yang mereka buat , dengan fakta2, cerita2 dan testimoni yang
boleh menjelaskan lagi presentation . Salah satu cara terbaik ialah dengan
mendapatkan testimoni2 dan juga pegesahan resmi pihak ketiga . Fakta bila
digabung dengan testimoni merupakan strategi meyakinkan yang amat power .
10 . Gigih
Hubungi prospek2 yang berpotensi sebanyak kali yang boleh sehingga mereka
setuju untuk beli / join . 80 peratus sales berlaku ketika panggilan yang kelima
dan keatas . Ia memerlukan paling kurang tiga kali tindakan susulan sebelum
seorang leader akan join . Walaubagaimanapun mengikut statistik ,
• 50 peratus dari network marketers contact prospect satu kali sahaja
• 18 peratus contact prospect dua kali
• 7 peratus - tiga kali
• 5 peratus - empat kali
• 20 peratus - lima kali atau lebih
PS : 20 peratus yang akhir tu yang berjaya rekrut leaders dan rakan-kongsi
seterusnya menjana pendapatan pasif . Apa yang perlu dilakukan ialah terapkan
10 tips diatas semasa prospecting .
Ulasan
Catat Ulasan