TIPS MLM : MACAMANA NAK LAKUKAN PROSPECTING DENGAN BERKESAN

Sabtu 3 Zulhijjah 1436 H . 5/9/15    11.05 .


NAK tak tingkatkan power menjual sehingga sales meletup2 ?

Kuncinya -  tambahkan power daya-memujuk ! Tapi macamana caranya nak

tambah power kepada daya-memujuk ? Bagaimana nak jadikan prospecting

lebih berkesan agar lebih ramai yang NAK membeli dan lebih ramai yang NAK

join team anda ? Jom kita lihat sepuluh tips untuk letupkan power memujuk

pelanggan .

( disedut dari bab 17 : ' The Art of Persuasion' dari  buku  ' The Ultimate Guide to Network Marketing' - Dr. Joe Rubino )

1. Jadilah seorang yang positif
Usahawan2 yang berjaya terdiri daripada insan2 yang sentiasa berfikiran positif

mereka bersikap positif tentang diri sendiri , positif tentang syarikat yang

mereka wakili , positif tentang 
produk / khidmat yang mereka jual ,  positif 

tentang prospek yang sedang mereka hadapi , positif  tentang negara yang

mereka duduki  malah positif mengenai semua perkara . Ha ha . Semangat

tinggi adalah sesuatu yang paling senang menjangkit . Bila anda rasa teruja

tentang hidup anda dan juga teruja dengan bisnes anda ,  anda lebih senang

nak pujuk-yakin prospek  kerana mereka pun akan turut teruja .


2. Prospecting
' Networkers ' yang berjaya dan berpengalaman bijak dalam mengalirkan

power pujukkan mereka khusus kepada prospek2 yang punyai sumber fizikal

mahupun mental untuk berjaya dalam bisnes ini

Sambil berkongsi dan menawar peluang kepada semua manusia tanpa apa2

pra-anggap tentang keserasian mereka dalam indastri ini mereka juga akan

mengenal-pasti sesiapa yang menampilkan ciri-ciri kepimpinan . Kriteria

seorang pemimpin termasuklah senang dilatih dan kecenderungan kearah

melakukan perkara2 yang berhasil dalam pencapaian dibidang2 lain dalam

kehidupan dan bisnesnya sebelum ni .

Dalam artikata lain seorang kaki-pujuk yang power lakukan tugasnya seperti

yang telah dirancang , bukan kebetulan . Mereka target-tuju usaha daya

kepada orang2 yang berkemahuan dan mempunyai sumber2 yang berkaitan ,

bersemangat sanggup buat keputusan sendiri untuk maju terus hatta

berpotensi menarik pemimpin2 lain.


3 . Bersedia
Perbezaan seorang yang biasa2 dan seorang yang luar biasa didalam

prospecting ialah persediaan yang dibuat sebelum keluar bertemu prospek .

Ingat ! Orang2 tak de banyak masa nak layan presentation yang tak effisyen ,

tak lancar , yang teragak2 , gagap dan tak lengkap dan tak meyakinkan .

Selalunya bila persediaan tak dibuat betul2 semua pihak tercengang2 kekeliruan

akibat penerangan tak mantap .  Networkers yang profesional pastikan kerja-

rumah dah di lakukan sebelum berhadapan dengan prospek . Mereka sedar

yang presentation hebat berhasil dari persediaan yang lengkap  - mereka

research maklumat lanjut dulu berkenaan dengan info2 yang perlu dan juga

serba sedikit mengenai latar belakang prospek . Justeru tu mereka buat

perancangan - apa yang nak dikongsikan , apa bahan bacaan yang boleh diedar

apa sampel yang boleh di bagi dll . Lepas tu mereka praktis , praktis ,

praktis . Pencapaian dipastikan tip-top .

4 . Pelaksanaan
Networkers yang mentah dalam indastri ni mudah terkesema oleh feedback2

yang tak seperti diharap2kan - jika orang tak membeli produk yang dijual tadi

ataupun tak teruja nak join . ' Kenapa pulak mereka tak nak cuba ? ' .

' Mengapa mereka tak nampak peluang ni ? '  dan macam2 lagi . Marah pun ada

kecewa pun ada .' Bodoh betul lah orang ni '. Sebenarnya bukan mereka bodoh

Jika berlaku seperti diatas pasti ada sebabnya . Samada pengedar yang masih

baru tadi tak pandai nak cipta keperluan untuk produk / peluang bisnes

tersebut  ataupun memang takde kesesuaian .

PS : Orang2 selalunya tak tau kelebihan yang didapati dengan mengguna

produk anda ataupun peluang hebat bisnes anda . Tanggungjawab pengedar

ialah kongsi-sama perihal tersebut dengan jelas . Presentation seharusnya

lengkap , menarik dipandang dan enak didengar . Tambahan lagi fakta2nya

mesti  betul dan bernilai . Untuk mencapai kejayaan gemilang didalam bisnes

networking  kita kene yakinkan prospek2 dengan mencipta peningkatan nilai

hidup mereka andaikata mereka guna produk atau khidmat kita .



5 . Prihatin
 

MLM-networkers yang power sangat peka kepada apa2 yang sedang berlaku
 

ketika sesi-bual bersama  prospeknya . Minda mereka tidak serabut dengan

masaalah peribadi , jadual travel ataupun appointment yang berikutan . Mereka

sedar yang tertubuhnya network beliau berasaskan dari memfokus kepada apa

yang ada didepan mata . Tumpuan perhatian ditujukan khas untuk setiap

prospek semasa , dimana mereka sentiasa mencari tenaga penggerak didalam

kehidupan mereka . Lantas bila dah terjumpa tenaga tersebut ia akan di guna

untuk menguatkan lagi proses memujuk prospek tadi sehingga timbul keinginan

menjadi rakan niaga kearah meraih pendapatan pasif .


6.  F . O . I


MLMers yang baru selalunya banyak cakap . Mereka ingatkan cara yang

berkesan untuk meyakinkan kebagusan produk / bisnes mereka ialah

dengan menyumbat sebanyak info yang mungkin . Mereka membebel tak tentu

arah . tanpa menyedari apa yang penting untuk prospek atau apa peluang

untuk mengubah hidup yang ditawarkan oleh syarikat.


Sebaliknya pengedar yang dah pakar akan soal dan soal untuk mengenalpasti

keperluan prospek2 . Seterusnya hasil soal-jawab diguna untuk membimbing

dan membantu prospek2 peroleh produk mengikut keperluan ataupun jadi
 

sebahagian dari team ' passive income ' , jika berminat .


7.  Memperibadikan
Fokuskan aktiviti prospecting kepada apa yang diperlukan oleh pelanggan , dan

bukan kepada keperluan si pengedar . Seseorang yang mencari peluang bisnes

nak tahu hanya satu : " Apa yang aku akan dapat disini ?" . Presentation akan

jadi hebat jika setiap aspeknya di peribadikan khas untuk prospek2 tertentu -

keperluan dan kemahuan dia semata - mata.


8 . Ambil Hati
MLM-Networkers yang dah mahir dalam bisnes mereka selalunya close sales

ataupun daftarkan keahlian dengan taktik ' ambil hati ' prospek2 . Bila dah

teruja , lantas membeli mereka jadi pelanggan . Jika mereka teruja dengan

idea yang mereka boleh ubah kehidupan dengan peluang pendapatan pula maka

mereka akan jadi rakan-kongsi dalam bisnes pula . Para pakar tahu yang

prospek tidak boleh dipaksa membeli . Caranya ialah dengan mengambil hati

mereka dan cipta keinginan untuk membeli . Para pakar juga ketahui yang

mereka tak dapat nak paksa prospek2 bina bisnes network .  Memang tak

heran jika mereka berjaya yakinkan prospek membeli ataupun jadi ahli , namun

jika mereka serius nak capai kejayaan cemerlang sudah wajibnya mereka

dengan usaha kesungguhan sendiri mengorak langkah2 konsisten dan tindakan

yang terus menerus istiqomah sehingga tercapai kejayaan cemerlang .


9. Testimoni
Seorang yang mahir dalam MLM - networking akan sentiasa mengukohkan

apa2 kenyataan yang mereka buat , dengan fakta2, cerita2 dan testimoni yang

boleh menjelaskan lagi presentation .  Salah satu cara terbaik ialah dengan

mendapatkan testimoni2 dan juga pegesahan resmi pihak ketiga . Fakta bila

digabung dengan testimoni merupakan strategi meyakinkan yang amat power .


10 . Gigih
Hubungi  prospek2 yang berpotensi sebanyak kali yang boleh sehingga mereka

setuju untuk beli / join .  80 peratus sales berlaku ketika panggilan yang kelima

dan keatas .  Ia memerlukan paling kurang tiga kali tindakan susulan  sebelum

seorang leader akan join . Walaubagaimanapun mengikut statistik ,

• 50 peratus dari network marketers contact prospect satu kali sahaja
• 18 peratus contact prospect dua kali
•  7 peratus -  tiga kali
•  5 peratus -  empat kali
• 20 peratus -  lima kali atau lebih

PS : 20 peratus yang akhir tu yang berjaya rekrut leaders dan rakan-kongsi

seterusnya menjana pendapatan pasif . Apa yang perlu dilakukan ialah terapkan

10 tips diatas semasa prospecting .

  

Ulasan

Catatan Popular